Bezpieczny transport

Metanowce to jedne z najbardziej bezpiecznych statków pływających po morzach. Zastosowano w nich najnowocześniejsze technologie pozwalające na pełną kontrolę przewożonego LNG.
Metanowce typu Q-Flex, które przypłyną do Świnoujścia, mają pojemność do 216 tys. m sześc., są długie na 315 m i szerokie na 50 m.

Pod względem bezpieczeństwa transportu nie mają sobie równych na świecie.

Nad cennym ładunkiem czuwa doskonale wyszkolona załoga. Armatorzy zatrudniają doświadczone ekipy, w których około jedna trzecia składu to oficerowie ze specjalnymi kwalifikacjami dotyczącymi bezpieczeństwa transportu. Rejsy metalowców odbywają się od kilkudziesięciu lat i jak dotąd nie zanotowano żadnych poważniejszych awarii. Statki z LNG odbyły już około 70 tys. podróży.
 
Pierwszym statkiem przewożącym LNG był Methane Pioneer, który wypłynął w 1959 r. z USA do Wielkiej Brytanii. Był to zwykły statek transportowy z okresu II wojny światowej, przystosowany do przewożenia skroplonego gazu. Następne metanowce były coraz większe i coraz bardziej bezpieczne. Najbardziej zaawansowane technologicznie powstają w zaledwie kilku krajach, m.in. we Francji, w Niemczech, Norwegii i Japonii. Mocną pozycję ma Korea Południowa, w której stoczni należącej do Samsunga i Daewoo zbudowano pierwszy największy gazowiec świata typu Q-max.
 
Wielcy producenci gazu płynnego, na przykład Katar, dysponują najnowocześniejszymi flotami. Nakilat, czyli Qatar Gas Transport Company Ltd., ma ponad 50 metanowców, w tym najbardziej zaawansowane technologiczne i najbardziej bezpieczne typu Q-flex (to one będą przywozić LNG do Świnoujścia) i Q-maksy. Te arcydzieła morskiej techniki mają ekologiczny napęd, ich pojemność jest o około 50 proc. większa niż konwencjonalnych metanowców, zużywają 40 proc. mniej energii. Dzięki temu koszt transportu metanowcem Q-flex spada o 20-30 proc.
 
Bezpieczeństwo transportu zapewnia m.in. podwójny kadłub, który chroni zbiorniki LNG w przypadku kolizji lub osadzenia na mieliźnie, a także przed skutkami promieniowania słonecznego. Nowoczesne metanowce posiadają detektory gazu i nowoczesne systemy alarmowe, a zbiorniki z płynnym gazem są nieustannie monitorowane.