Bezpieczeństwo energetyczne Polski

Gaz to surowiec strategiczny. Służy do napędzania turbin energetycznych, a także do wytwarzania produktów niezbędnych przemysłowi. Gospodarka musi mieć pewność, że gaz zawsze dotrze na czas. 
Pewne i niezakłócone dostawy są bezcenne dla gospodarki.

Komfort pewności dostaw Polska uzyska, kiedy zacznie sprowadzać drogą morską skroplony gaz LNG (ang. Liquefied Natural Gas). Terminal LNG w Świnoujściu będzie mógł odebrać ilość gazu równą jednej trzeciej krajowego zużycia, a gdy jego możliwości zwiększą się z 5 do 7,5 mld m sześc. rocznie – prawie połowę.

Gaz skroplony będziemy sprowadzać z różnych regionów świata, tak jak robią to kraje Europy Zachodniej. Dzięki temu, że zbudowały terminale importowe LNG, mogą kupować gaz od dowolnego producenta. Trójka największych unijnych importerów – Hiszpania, Francja i Wielka Brytania – ma nawet kilkunastu dostawców. Na przeciwnym biegunie znajdują się państwa Europy Centralnej i Wschodniej, które gaz sprowadzają rurociągami. Takie kraje jak np. Słowacja czy Estonia, mają po jednym dostawcy, od którego są uzależnione w stu procentach.

Terminale LNG odgrywają rolę bufora bezpieczeństwa, dlatego ich możliwości nie są często na bieżąco w pełni wykorzystywane. Istnieje w nich pewien margines wolnych mocy, który w sytuacjach awaryjnych może być uruchomiony. Na przykład w 2011 r. potencjał importowy LNG w Wielkiej Brytanii był wykorzystany w 47 proc., a Francji w 58 proc. Oczywiście, wykorzystanie terminali LNG zależy również od ceny gazu (importer może spodziewać się niższych notowań surowca i w związku z tym czekać na lepszą koniunkturę), a także od pory roku. Podobne mechanizmy będą działały również w przypadku naszego terminalu LNG w Świnoujściu.

Polska zdecydowała się na budowę terminalu LNG w Świnoujściu głównie ze względów strategicznych – dzięki tej inwestycji zostaną zdywersyfikowane dostawy gazu dla gospodarki narodowej. Polska będzie mogła rozwijać na wielką skalę energetykę opartą na gazie, modernizować przemysł chemiczny i nawozowy, rozbudowywać transport wykorzystujący paliwowe atuty LNG. Łatwiej i bezpieczniej będzie nam planować ambitne przedsięwzięcia gospodarcze.

Dzięki terminalowi LNG w Świnoujściu poprawi się również bezpieczeństwo energetyczne w Polsce oraz w naszym regionie Europy, który zaopatrywany jest w surowiec pochodzący głównie z jednego kierunku. Nadwyżki gazu z naszego terminalu LNG będą mogły być transportowane np. do państw bałtyckich.